FiberFin – fiber i forkledning

Fiber er ikke bare viktig for fordøyelsen, men kan også bidra til å holde deg frisk og slank. FiberFin inneholder resistent stivelse, et spesielt gunstig fiber med godt dokumenterte helsefordeler. WHO kaller oppdagelsen av resistent stivelse for det største gjennombruddet innen forskning på karbohydrater i de siste 20 år.

Det som gjør resistent stivelse annerledes enn andre fibertyper, er den sterke effekten det har på generell helse og vektkontroll. Ikke bare øker det kroppens evne til å forbrenne fett, det fyller også opp magen og reduserer sultfølelsen. Studier viser videre at resistent stivelse gir mer stabilt blodsukker, er godt for immunforsvaret og til og med kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og enkelte krefttyper.

  • Øker fettforbrenningen
  • Holder deg mett lenger
  • Styrker immunforsvaret
  • Gir en sunn og god fordøyelse
  • Bidrar til et jevnere blodsukker- og energinivå
  • Glutenfri

Minimer den negative effekten av fine karbohydrater

Bakverk med fint hvetemel er ikke så gunstig for kroppen. Det fine hvetemelet gir en uønsket høy blodsukkerstigning og påfølgende svingninger. Hva om du kan gjøre «finbakst» sunnere uten å endre smaken?  Med FiberFin er dette superenkelt! Ved å tilsette en liten mengde FiberFin, øker du fiberinnholdet og senker dermed blodsukkerbelastningen (GI) i bakverk som boller, pizzabunn, pannekaker, vafler og kaker. Det lyse, finmalte fibertilskuddet lar smak, konsistens og utseende på bakverk være uforandret, mens fiberinnholdet skyter i været. Én spiseskje FiberFin gir like mye fiber som 1 dl grovt mel. Derfor trenger du bare en liten mengde for å gjøre maten sunnere:

Sunnere boller: Bytt ut 20 % av melet i hveteboller, og fiberinnholdet i én bolle blir høyere enn i en grovbrødskive.

Sunnere pannekaker: Tilsett ½ dl FiberFin i pannekakerøren, og røren vil inneholde ca 4 ganger så mye fiber som pannekaker laget med bare fint mel.

Sunnere pizzadeig: Bytt ut 10 % av melet i en pizzaoppskrift, og fiberinnholdet blir like høyt som i grovbrød. I tillegg blir deigen lettere å jobbe med, og pizzabunnen blir lettere sprø.

Unngå søtsug og småspising

Resistent stivelse tas ikke opp som energi i kroppen, men virker som fiber, og regulerer blodsukker og insulin-utskillelse. [Studie på effekter ved inntak av resistent stivelse] Med et stabilt blodsukker vil du kjenne mindre til det søtsuget som oppstår når blodsukkeret svinger. Den regulerende virkningen FiberFin har på blodsukkeret vil til og med ha effekt for det neste måltidet du spiser. [Studie på «neste-måltid-effekten»] Spiser du FiberFin om morgenen, vil det regulere appetitten og søtsuget langt utover dagen.

Reguler vekten – deaktiver sulthormonene

Fiber øker metthetsfølelsen slik at du spiser mindre. En spiseskje FiberFin (15 gram) om dagen vil gjøre at du føler deg fortere mett, og blodsukkeret stabiliseres. I tillegg får du en økt fettforbrenning gjennom hele dagen.

Studier har vist at resistent stivelse får kroppen til å frigjøre mer av hormonene som regulerer metthetsfølelse. Et måltid som inneholder resistent stivelse vil aktivere disse hormonene, og gjøre at du spiser mindre. [Studie på metthetsfølelsen etter inntak av resistent stivelse, studie på hvordan matinntaket reduseres når man spiser mer resistent stivelse]

Få høyere fettforbrenning

I motsetning til noen typer fibre, blir resistent stivelse fermentert når det kommer til tykktarmen. Når dette skjer dannes det gunstige fettsyrer, blant annet smørsyre, som blokkerer kroppens evne til å forbrenne karbohydrater. Dette kan forhindre at leveren bruker karbohydrater som energikilde, og heller bruker lagret kroppsfett eller nylig konsumert fett som energikilde. Kroppen foretrekker egentlig karbohydrater som drivstoff, på samme måte som en bil foretrekker bensin. Smørsyre forhindrer ganske enkelt noe av bensinen i tanken i å nå motoren, og cellene tyr til fett som et alternativ. En studie viser at hvis man i et måltid erstatter bare 5,4 % av den totale karbohydratmengden med resistent stivelse, vil man forbrenne 20-30 % mer fett. [Studie på hvordan resistent stivelse påvirker vekttap og vektkontroll]

Forebygg livsstilsykdommer

For lavt fiberinnhold i kosten har vært koblet til både overvekt, forstoppelse, diabetes 2, høyt blodtrykk, kolesterol, tarmkreft og hjerte- og karsykdommer. Forskerne mener at økt fiberinntak hjelper til å forebygge disse sykdommene. Mange nordmenn får i seg for lite fiber gjennom sitt normale kosthold.

Vi har sett uttalelser i media om at et kosthold med høyt inntak av rødt kjøtt kan øke risikoen for tarmkreft. Denne risikoen reduseres dersom du har et daglig inntak av resistent stivelse i følge denne studien.

Det er stor enighet om at det å ha et fiberrikt kosthold kan hjelpe deg å holde en sunn vekt, noe som i sin tur reduserer risikoen for mange typer kreft.

Mat med resistent stivelse gir lavere økning i blodsukker og insulin. Dette beskytter også hjertet, fordi høyt blodsukker over tid kan gjøre at tynne blodårer tettes. Dermed vil et daglig inntak av resistent stivelse være med på å motvirke risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Resistent stivelse har hatt gode resultater på å forbedre insulinfølsomheten hos mennesker med insulinresistens. [Resistant starch improves insulin sensitivity in metabolic syndrome]

Styrk immunforsvaret

Hvis du har for lite av de gode tarmbakteriene i fordøyelsessystemet, blir du lettere syk når du utsettes for smitte. Resistent stivelse er et prebiotisk fiber. Det vil si at det øker veksten og aktiviteten til de gode bakteriene i tarmen, og hjelper dem med å bekjempe skadelige bakterier.

Yt mer over lengre tid

Fordi FiberFin hjelper til å holde blodsukkeret stabilt og forlenge metthetsfølelsen, får du energi som varer lengre, og du presterer bedre under trening og andre fysiske utfordringer. Lillehammer CK-syklist Christian Hannestad sier følgende: Jeg bruker en og en halv spiseskje FiberFin over frokostblandingen morgen og kveld, og føler at frokostblandingen da «holder» lengre. Fiberfin hjelper meg også å forbrenne fett lettere. Fett er nemlig en langt større energikilde enn karbohydrater, og er helt avgjørende på et sykkelritt som varer fra mellom 3 til 6 timer og hvor det forbrennes 3500-7000 kalorier. En gang jeg var på treningssamling på Mallorca hadde jeg ikke med FiberFin, og det var ikke heldig. På langturene ble blodsukkernivået alt for ustabilt og det gikk utover prestasjonen. Ingen tvil om at FiberFin skal være med på alle samlinger!

Se oppskrifter med Fiberfin her.FiberFin_packshot_web

Se oversikt over bøker som inneholder oppskrifter med Fiberfin og andre av våre produkter.

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 1029 kJ/246 kcal  |  Fett: 1 g  |  Karbohydrat: 31 g
-herav sukkerarter: 0 g  |  Kostfiber: 56 g  |  Protein: 1 g

Kjøpe FiberFin

FiberFin er tilgjengelig i 400 g boks og veil. utsalgspris er 115 kr.

Selges i Life, Sunkost, H-naturkost og vår nettbutikk.

nettbutikk-knapp      life_logo   Sunkost_logo_RGB   H-logo