Sunnere Chiabrød kan varieres på mange ulike måter:

  • Tilsett Finmalte mandler for å få en litt annen smak på brødet. Til 250 g brødmiks kan du tilsette f.eks 100 gram av ønsket type nøttemel i brødblandingen, men husk da å ha i ca 1/2 dl vann ekstra.
  • Tilsett gjerne finhakkede soltørkede tomater, oliven eller tørkede krydderurter i deigen.
  • Har du lyst på en søt variant, kan du tilsette litt Sukrin, kanel og evt. tørket frukt og få deilige müsliboller eller -brød.
  • Stek brødet i muffinsformer, tilsett eventuelt ønsket fyll for å lage sunne og gode matmuffins.
  • Lag focacciabrød av 250 g Chiabrødmix, 1 ts av f.eks rosmarin, oregano og timian (mengde og urter etter hva du liker), 2,5 dl vann og 0,5 dl Extra virgin olivenolje. Elt deigen godt. Klappes ut i stor langpanne. Olivenolje risles på toppen av deigen, og strøs over med godt salt. Stekes i ca .60 minutter.
  • Bruk brødmiksen som pizzabunn. Bland deigen som anvist på pakken, klapp den flat utover en bakeplate, gjerne med litt olje over. Forstek i ca 15 minutter før du legger på ønsket fyll og steker til osten er smeltet.
  • Du kan også forme hamburgerbrød eller pølsebrød av miksen.
  • Rist brødet i brødrister for en sprøere overflate.
  • For de som vil ha et mindre fuktig brød, anbefaler vi å steke brødet på en bakeplate kledd med bakepapir i stedet for i form. La røren stå og svelle i bollen i minst 3 minutter. Deretter former du deigen til ønsket brødfasong på bakeplaten med våte hender eller en fuktet slikkepott. På denne måten får brødet større stekeflate, noe som gir en sprøere skorpe. Stek brødet på nederste rille i ovnen, og forleng eventuelt steketiden med noen minutter ekstra.